Plantigo använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda våra tjänster förutsätter vi att du godkänner detta. Läs mer om cookies OK
  • Telefon: 033-400 60 64
  • måndag-lördag 10:00 -16:00
Plantigo för din trädgård, balkong och fönsterbräda
Varukorg:
(0)  -
0 kr

Din varukorg är tom!

Information om transport och leverans av din beställning

Fraktkostnad

När du handlar produkter som finns i lager hos Plantigo betalar du som privatperson alltid 69kr i frakt inom Sverige oavsett storlek eller vikt på paketet.

Beställningsvaror så som sten eller flis i storsäck har andra fraktpriser beroende på vikt och hur långt ifrån närmaste jordfabrik du bor. Att en vara är beställningsvara och vad fraktkostnaden är för dessa framgår på respektive produkts informationssida.

Leverans

I normala fall packar och skickar vi din order på beställningsdagen eller nästkommande vardag om du beställer på en helgdag. Leverans sker med DHL till det utlämningsställe för DHL ServicePoint som finns närmast dig.

Om paketet väger över 20kg eller är längre än 150cm kan det inte skickas med DHL ServicePoint. Dessa paket skickar vi istället med hemleverans med DHL Paket, DHL Styck eller DHL Pall. I dessa fall kontaktar vi dig via telefon eller e-mail för att stämma av leveransalternativ. Det framgår sedan av leveransbekräftelsen från oss med vilken tjänst din beställning skickats med.

Samtliga leveranser från Plantigo har ett sändningsnummer som du får via e-post så snart vi skickat ditt paket.

Leveranstid

Förutsatt att din order enbart innehåller varor som finns i lager så bör du under normala förhållanden ha dem hos dig efter ca 1-4 arbetsdagar beroende på var i Sverige du bor. Vi packar och skickar normalt din order samma dag som du genomfört din beställning.

Ordrar som innehåller beställningsvaror, beställs från våra leverantörer när vi mottagit din beställning. Du bör under normala förhållanden ha dem hemma hos dig inom 7-20 arbetsdagar, förutsatt att de inte är slut hos våra leverantörer. 

Om din leverans mot förmodan skulle bli försenad kontaktar vi naturligtvis dig.

Spåra paket

Efter att vi skickat ditt paket kan du enkelt spåra var det befinner sig genom att ange ditt sändningsnummer på DHL's spårningssida.

Avisering DHL ServicePoint

Om du anger ett mobiltelefonnummer kommer du att få avisering var och när ditt paket är framme för avhämtning på SMS. Om du inte uppgivit något mobilnummer för avisering kommer du att få informationen via e-post.

Avisering beställningsvaror och hemleveranser

Om din beställning levereras direkt från leverantör, DHL Paket, DHL Styck eller med DHL Pall får du antingen ett SMS med detaljer för leveransen eller ett telefonsamtal på nummret som du anger för avisering när du beställde. Telefonavisering och SMSavisering sker normalt dagen före leverans hem till dig.

Uthämtning

När ditt paket har kommit fram och är klart att hämtas på din DHL ServicePoint skickas en avisering till dig via SMS eller e-post, med paketets sändningsnummer och information om på vilken DHL ServicePoint du kan hämta ditt paket.

Du kan se var angiven DHL ServicePoint ligger genom att gå in på Hitta ServicePoint.

Kom ihåg att ta med dig ditt sändningsnummer och legitimation när du ska hämta ut paketet. Ditt paket måste hämtas ut inom 14 dagar från det att du fått avisering om uthämtning.

Transportskador

Plantigo ansvarar för transporten till utlämningsstället. Detta innefattar om varan blir skadad eller kommer bort under transporten.

Synlig skada ska alltid anmälas direkt på uthämtningsstället när du hämtar ditt paket och därefter till Plantigo’s kundservice.

Dold skada (produktskada som ej går att se utvändigt på paketet) ska anmälas omgående (senast inom 5 arbetsdagar) till Plantigo’s kundservice. Det är därför mycket viktigt att du packar upp och kontrollerar varornas skick direkt efter mottagandet.

Vid eventuella transportskador ska emballaget sparas för reklamation till transportbolaget eller utbyte av vara.

En produkt som efter anmälan till Plantigo’s kundservice har konstaterats skadad under transporten ersätts kostnadsfritt av en ny vara. 

Om tjänsten DHL ServicePoint

Idag finns det ca 1 300 DHL ServicePoint's i Sverige, i butiker från flera kända kedjor inom detaljhandeln.

Med DHL ServicePoint skickas paketet med lastbil till det närmaste av DHL's in- och utlämningsställen. DHL Där kan du hämta ditt paket när det passar dig. Paketet ligger kvar på ditt  uthämtningsställe i 14 dagar efter avisering.

DHL's nätverk tar hand om hela transportkedjan med tidtabellstyrda upphämtningar och avgångar och leverans dagen efter till stora delar av landet.

Klimatpåverkan och miljöarbete

Plantigo arbetar aktivt med att minska företagets negativa miljöpåverkan inom flera områden så som att använda emballage som är återvinningsbart. Det är också viktigt för oss att använda leverantörer som arbetar aktivt med sitt miljöarbete.

Att optimera transporter är mycket viktigt för att minska koldioxidutsläpp. Att vi har DHL och tjänsten ServicePoint som fraktalternativ beror till stor del på att DHL i Sverige är miljöcertifierade enligt ISO 14001 och FN:s Global Compacts Miljöprinciper. DHL arbetar också med att minska koldioxidutsläppen genom GoGreen projektet.