• Leverans: 1-3 dagar | E-post: kundservice@plantigo.se

     

0

Information om returer och återbetalning

Här har vi samlar information och svar på vanliga frågor om hur retur och återbetalning.

30 dagars öppet köp / ångerrätt

Hos Plantigo har du alltid 30 kalenderdagars öppet köp från det datum varan togs emot. Du har alltså rätt att öppna förpackningen om det behövs för att inspektera varan. För full återbetalning vid ångerrätt ska produkten vara komplett samt i väsentligen oförändrat skick. Om produkten använts eller skadats kommer återbetalning att ske utifrån värdeminskning, med del av varans ursprungsvärde vilket bedöms utifrån varje enskilt fall.

Varan ska om möjligt skickas tillbaka till oss i originalförpackning samt ytteremballage för skydd i transporten. Har du kastat ytteremballaget går det naturligtvis bra med likvärdigt emballage. Kontakta alltid kundservice om du är osäker eller vill ha hjälp. Senast 14 dagar efter anmälan om utnyttjande av ångerrätten ska paketet skickats tillbaka till oss. Du står själv för kostnaden för frakten vid utnyttjande av ångerrätten.

60 dagars bytesrätt

Om du av någon anledning vill byta en vara, se till att lägga tillbaka den i originalförpackningen och återförslut emballaget. Du har alltid 60 dagars bytesrätt från det att du mottaget dina varor, förutsatt att produkten är oanvänd och att den returneras i sin originalförpackning utan skador.

Fraktkostnader vid byte betalar du som kund själv. Det vill säga, frakten till dig, återfrakten till oss samt frakt för bytesvaran.

Kontakta alltid Plantigo’s kundservice innan du returnerar en vara så vi kan bevaka att den kommer fram och återkoppla till dig så snart som möjligt.

Garanti och reklamation

Garanti lämnas i enlighet med konsumentköplagen vilket ger dig som kund rätt att reklamera en produkt i upp till 3 år vid tillverkningsfel. Vi följer även de riktlinjer som är uppsatta av konsumentverket. Vid eventuell tvist kommer Plantigo att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Kontakta alltid Plantigo’s kundservice i garanti eller reklamationsärenden. Vid godkänd reklamation skickar vi en ersättningsprodukt till dig eller återbetalar köpbeloppet inom 30 dagar.

Outlöst paket

Du är ansvarig för att uppge en korrekt leveransadress när du beställer hos Plantigo. Om vi av någon anledning får tillbaka ett paket som ej hämtats ut och går i retur till oss debiterar vi dig en avgift för att täcka våra administrativa kostnader, frakt och returfrakt. Det är därför viktigt att du alltid hämtar ut ditt paket även om du ångrat ditt köp och vill göra en retur till oss. Läs mer i våra köpvillkor.

Återbetalning

Vid utnyttjandet av ångerrätt av hela ordern betalas hela beloppet inklusive alla avgifter (exklusive eventuell kostnad för returfrakt) tillbaka till dig inom 15 dagar efter att varan har kommit till oss och vi har godkänt din retur.

Vid delreturer betalas endast varukostnaden tillbaka och inte avgifterna eftersom de är samma oavsett hur många varor du beställt.

Om du betalat din beställning via banköverföring eller förskottsbetalning, återbetalas pengarna till ett av dig anvisat bankkonto. Om du valt faktura, delbetalning eller kontobetalning och inte betalat den ännu krediterar vi dig med beloppet som ska återbetalas. Om du betalar med kort kan återbetalning endast ske tillbaka till samma kort som användes vid köptillfället. Vid Swishbetalning återförs pengarna till ditt kopplade Swishkonto.